Assalamualaikum diucapkan kepada semua pengguna blogger yang dikasihi sekalian. Pada kali ini saya akan membincangkan tentang bahan asas grafik.
1. BUNTING/BANNER
Huraian |
·
Banner ialah suatu media promosi atau publikasi yang dicetak menggunakan
print digital dengan ukuran tertentu · Berbentuk
portrait atau vertical bertujuan untuk menjual ataupun memperkenalkan sesuatu
kepada khalayak. ·
Elemen
pertama ialah elemen kesesuaian. Di dalam banner
itu terdapat atlet sukan yang memegang kasut sukan. Oleh itu, penggunaan foto
atlet ini sesuai dengan pengiklanan kasut sukan. · Seterusnya
ialah elemen keseimbangan. Keseimbangan ini dapat dilihat melalui sisi atas
dan bawah seimbang kerana mempunyai teks. ·
Selain
itu, elemen teks. Elemen ini juga memainkan peranan penting untuk
menyampaikan mesej kepada pembaca dengan jelas dan mudah. Penggunaan font Anton dan saiz 293 pt telah
digunakan di dalam grafik ini dan perkataan ‘RAYA SALE !!!’ di atas
menekankan kepada pelanggan bahawa terdapat jualan yang murah untuk kasut
sukan. ·
Elemen
mudah juga terdapat di dalam banner
ini. Hal ini dikatakan demikian kerana jika masyarakat melihat banner ini,
mereka akan mengetahui bahawa syarikat ini mempromosikan jualan kasut sukan.
Perkara ini dapat dibuktikan kerana foto atlet sukan dengan kasut. Oleh itu,
masyarakat mengetahui bahawa syarikat ‘K’ ini membuat jualan kasut sukan.
|
2.
PAMPHLET
Huraian |
·
Pamplet boleh terdiri daripada sehelai kertas yang dicetak di kedua sisi dan
dilipat menjadi dua, pada pertiga, atau keempat, disebut sebagai risalah atau
mungkin terdiri dari beberapa halaman yang dilipat dua dan pelana dijepit
pada lipatan untuk buat buku ringkas. ·
Elemen
keseimbangan dapat dilihat pada ketiga-tiga lipatan pamplet itu melalui sisi atas, bawah dan tepi dengan logo,
kasut dengan tulisan. ·
Bagi
elemen teks pula, ia menggunakan saiz dan jenis font yang sesuai. Huruf ‘K’ besar di dalam pamplet itu akan menyebabkan pembeli mengetahui identiti syarikat
yang mengeluarkan produk tersebut. Perkara ini penting kepada masyarakat
untuk membacanya dengan jelas. ·
Seterusnya
ialah elemen warna. Warna kuning, putih dan hitam di dalam pamplet itu amat membantu masyarakat
untuk membacanya. Contohnya perkataan ‘NEW DESIGN’ di warna tetapi perkataan
‘FOR YOU’ tidak diwarnakan. Hal ini kerana syarikat ini ingin menyampaikan
mesej kepada pembeli bahawa mereka telah melancarkan reka bentuk kasut sukan
yang baharu. Tidak lupa juga, latar belakang setiap lipatan pamplet tersebut tidak menenggelamkan
teks dan grafik di dalam pamplet
itu. ·
Akhir
sekali, elemen mudah. Hal ini dapat dikatakan apabila masyarakat melihat pamplet ini, mereka mengetahui bahawa
syarikat ini sedang mengiklankan kasut sukan. Hal ini mesej dengan grafik
dapat difahami oleh pembaca dengan sekali pandang.
|
Huraian |
·
Poster
– Satu design grafik yang
terkandung gambar dan terdapat kata-kata pada atas kertas yang ukurannya
besar. ·
Kandungannya
pula memuatkan tentang informasi serta maklumat. ·
Ditampal
pada tempat-tempat umum agar dapat dilihat dan dibaca oleh orang ramai. ·
Tujuan
– Memberikan informasi, mengajak orang ramai untuk ·
Poster
ini mengetengahkan elemen keseimbangan, teks serta warna. ·
Elemen
keseimbangan penting untuk tampil dalam mana-mana poster. ·
Objek
yang berada di atas poster kelihatan lebih dominan dari objek yang berada di
bawah poster. ·
Elemen
rumput yang dapat dilihat pada poster sudah menunjukkan wujud keseimbangan
antara alam semesta yang berkolaborasi dengan langit di atas. ·
Walaupun
kedudukan kasut tidak kelihatan berada pada tengah-tengah poster, namun
elemen tulisan yang ada serta cahaya bulan yang memenuhi ruang kiri dan kanan
sudah mampu memaparkan elemen keseimbangan. ·
Saiz font
yang digunakan mampu memberikan pembaca untuk meneliti dengan mudah. ·
Bagi
elemn warna pula, sangat menonjol warna kasut yang digunakan tersebut bagi
menarik perhatian orang ramai untuk terus melihat dan membaca maklumat yang
ada.
|
Huraian |
·
Elemen yang jelas digunakan adalah
elemen teks. ·
Menggunakan font dan saiz yang sesuai dan jelas untuk dibaca. ·
Teks yang digunakan menambah pemahaman
kepada pembaca dimana produk tersebut merupakan jenama baru dan meminta
pembaca untuk membelinya segera. ·
Elemen teks yang digunakan juga
menjelaskan bahawa produk yang dikeluarkan adalah sport shoes atau kasut sukan yang tahan lasak.
|
Huraian |
·
Billboard ( Papan Iklan ) – Billboard kebiasaannya akan
terlihat pada tempat yang sering menjadi tumpuan lalu-lalang ketika kesibukan
berlaku. ·
Maklumat
yang dipaparkan pula berbentuk ilustrasi dan slogan untuk menarik minat
pembaca untuk menoleh walau seketika. ·
Bentuknya
yang besar dan tinggi ini sebenarnya memberikan peranan yang penting kerana
memudahkan orang ramai untuk mudah mengenali dan melihat secara langsung
tentang maklumat yang ditampilkan pada billboard tersebut. ·
Billboard ini megetengahkan elemen teks, keseimbangan, warna,
mudah dan kesesuaian. ·
Bagi
elemen teks , font yang wujud pada billboard tersebut berukuran agak
besar dan sesuai. ·
Pembaca
akan mudah membacanya walaupun berada pada jarak yang jauh. ·
Bagi
keseimbangan pula, elemen yang ada saling bergantungan antara satu sama lain. ·
Margin
kiri dan kanan, serta atas dan bawah sememangnya tepat digunakan. ·
Warna
yang digunakan pula sangatlah sesuai. ·
Warna
putih pada kasut jelas menunjukkan kekontrasan dan penumpuan penuh akan
diberikan pada kasut tersebut. ·
Orang
ramai akan faham bahawa syarikat ini sebenarnya berniaga kasut sukan. ·
Bagi
memenuhi elemen kesesuaian pula, atlet yang sedang berlari adalah sesuai
dengan latar yang digunakan. |
6. VIDEO
Huraian |
·
Elemen yang banyak digunakan adalah
teks, kesesuaian dan mudah. · Elemen teks yang menggunakan font dan saiz font yang sesuai untuk
menyampaikan mesej dengan baik kepada pembaca, sebagai contoh teks 'Go Wild
Go Further' yang menjelaskan bahawa produk kasut sesuai digunakan ketika
lasak. ·
Elemen kesesuaian, setiap latar yang
digunakan adalah sesuai dari segi font,
foto dan warna. Hal ini kerana ia memberikan makna terhadap setiap foto atau
video. Sebagai contoh, poster yang diletakkan dalam video menggunakan setiap
latar yang sesuai untuk menggambarkan kualiti produk kasut sukan. ·
Elemen mudah, menggambarkan bahawa
penglihatan seseorang yang melihat video tersebut dipaparkan mudah difahami
tanpa menimbulkan sebarang kekeliruan, sebagai contoh kasut yang dipaparkan
sesuai digunakan untuk aktiviti lasak seperti aktiviti riadah.
|
BUKTI KEHADIRAN MINGGU 3
SEKIAN, TERIMA KASIH. BYEEEE
No comments:
Post a Comment